پرگولا چیست؟ + انواع پرگولا، کاربرد، مزایا و معایب آن

پرگولا چیست و چه تفاوتی با سایبان دارد؟ پرگولا گران تر است یا سایبان؟ کدام کاربردی تر می باشد؟ در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ می دهیم. همیشه در محیط های باز مثل حیاط ویلا کنار هم بودن در فضایی زیبا حال و هوایی خاص دارد که پرگولا سازه ای است که با وجود آن می توانید از این فضا استفاده کنید. همیشه در این موارد از سایبان، آلاچیق و… که شناخته شده تر هستند استفاده می کنند و پرگولا به نسبت بقیه موارد کمتر شناخته شده است، البته تفاوت هایی باهم دارند که ما در این مقاله با پرگولا چیست و چه کاربردهایی دارد آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و قیمت سایبان برقی حیاط

پرگولا چیست؟

پرگولا به عنوان سایبان در فضاهایی مثل باغ، ویلا، استخر و.. مورد استفاده قرار می گیرد و برخلاف آن که خیلی از افراد پرگولا و سایبان را یکی می دانند این دو تفاوت هایی باهم دارند مثلا پرگولا عمدتا از چوب یا فلز ساخته می شود و سقف آن مشبک می باشد که باعث ایجاد نیم سایه می شود اما آلاچیق به این شکل نیست . سقف أن به طور کامل بسته است و همین باعث می شود از آلاچیق در تمام فصول سال استفاده شود. پرگولا اصولا چهار ضلعی است و بعضی وقتا برای زیبایی بیشتر چهار ستون آن را از سنگ درست می کنند که ترکیب سنگ و چوب زیبایی خاصی به آن می بخشد.

انواع پرگولا

  • پرگولا متصل
  • پرگولا وصل شده به دیوار
  • پرگولا با سقف شیب دار
  • پرگولا با سقف بادبانی
  • پرگولا پرچین دار
  • پرگولا دیواره دار شیشه ای یا تلقی

پرگولا ها از لحاظ متریال نیز با هم متفاوت هستند

  1. پرگولا چوبی
  2. پرگولا فلزی
  3. پرگولا آلومینیومی
  4. پرگولا پی وی سی
  5. پرگولا ترموود
  6. پرگولا فایبرگلاس
  7. پرگولا وینیل

کاربرد پرگولا

  • ایجاد فضایی خاص برای دورهمی: از مهم ترین کاربردهای پرگولا ایجاد فضایی خصوصی و زیبا در محوطه می باشد که می توانید به عنوان یک میزبان برای مهمانی ها و دورهمی از آن استفاده کنید.
  • ایجاد سایه ای زیبا در روزهای آفتابی: در روزهای آفتابی در کنار استخر و باغ و.. پرگولا سایه ای بسیار خاص ایجاد می کند که بسیار دلچسب می باشد.
  • تکیه گاهی برای گیاهان: برای زیبایی هرچه بیشتر پرگولا می توانید از گیاهان استفاده کنید. به عنوان مثال گیاهی در نزدیکی پرگولا بکارید و آن را به روی پرگولا هدایت کنید، این مدل گیاهان (گیاهان رونده) زیاد هستند و با استفاده از آن ها می توانید علاوه بر ایجاد فضایی بسیار مناسب برای گیاهان برای افراد نیز فضایی بسیار دلچسب درست کنید.

بیشتر بخوانید: سایبان برقی مغازه چیست؟

تفاوت پرگولا و گزبو

شاید کلمه گزبو به گوشتان خورده باشد، گزبو نیز سازه ای شبیه به پرگولا است که تفاوت هایی با آن دارد و عمدتا با پرگولا اشتباه گرفته می شود. گزبو سازه ای برای فضاهای باز است که تمام وجوه آن باز می باشد.

مزایای پرگولا

ساخت و نصب پرگولا بسیار آسان است و با سرعت انجام می شود.
پرگولا نسبت به آلاچیق ها ارزان تر هستند
یکی از گزینه های ساخت آشپزخانه در فضای باز استفاده از پرگولا می باشد.
پرگولا یک راه حل عالی برای تعریف فضاها می باشد.

معایب پرگولا

پرگولا در برابر باد ۷ باران و برف مقاوم نیست و مانع ورود‌ آن ها نمی شود پس نمی توانید درون آن پناه بگیرید تا خیس نشوید یا سرما نخورید.
از آنجایی که دیوار ندارد مانعی برای ورود حشرات به داخل آن وجود ندارد.
بسیاری معتقدند پرگولا بدون گیاهان رونده بر روی آن زیبا نیست و انگار ناقص است و شرایط نگهداری از این گیاهان و رشد آن ها در فصول مختلف سال سخت است.

بیشتر بخوانید: سایبان بازویی برقی به همراه قیمت روز آن

تفاوت پرگولا و آلاچیق

آلاچیق فضایی محص.ر و بسته است که سقف دارد ولی پرگولا این شکلی نیست زیرا سقف پرگولا هنگام طراحی می تواند بسته باشد و شکل های مختلفی داشته باشد. همچنین هزینه ساخت آلاچیق ها بیشتر از پرگولا می باشد و روند ساخت آلاچیق طولانی تر از پرگولا می باشد و کار بیشتری می برد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Scroll to Top
اسکرول به بالا